Comenius College Capelle | Inpassingsstudie
Op één locatie in Capelle aan den IJssel zijn drie scholen van het Comenius College gehuisvest: het Beroepsonderwijs, de Mavo en het Lyceum. In 2010 is voor twee van de drie scholen nieuwbouw gerealiseerd (fase 1). De ontwikkeling van fase 2, voor de derde schoollocatie, moet nog plaatsvinden.
Het Comenius College wil de locatie toekomstbestendig herontwikkelen en daarbij sterkere verbinding realiseren tussen de drie scholen. De uitdaging: minder gebouwvolume met meer gedeeld gebruik en een huisvestingsconcept dat past bij de onderwijsvisie van elke school én de gezamenlijke ambitie.
HOV Advies voerde een inpassingsstudie uit om deze ambitie ruimtelijk te vertalen
Van losse gebouwen naar één gezamenlijke leergemeenschap
Onze aanpak
In een reeks werksessies met vertegenwoordigers van de drie scholen, in samenwerking met de Shared Service Organisatie (SSO) en het team Huisvesting & Facilitair, verkenden we hoe uiteenlopende onderwijsvisies verbonden konden worden tot één ruimtelijk kader. Daarbij kozen we voor een krachtige metafoor: het DNA van Comenius Capelle.
Deze metafoor staat voor het gedeelde fundament én de eigenheid van elke school. Het DNA verbindt mensen, vakken, leerjaren en onderwijsvormen met elkaar. Maar ook de scholen met hun omgeving, de samenleving en maatschappelijke ontwikkelingen. Het werkt als richtinggevend beeld en als middel voor dialoog, prioritering en afstemming.
Op basis van leerlingprognoses en ruimtenormen is een globaal Programma van Eisen opgesteld. Vervolgens zijn drie scenario’s verkend om te toetsen of de toekomstige huisvesting binnen de bestaande locatie gerealiseerd kan worden — in lijn met de visie en binnen de ruimtelijke kaders.
Het resultaat
De inpassingsstudie laat zien dat een gezamenlijke, compacte en toekomstgerichte huisvesting mogelijk is. Met behoud van de identiteit van elke school, maar versterkt door gedeeld gebruik van ruimtes en voorzieningen. De studie maakt duidelijk: het succes van de nieuwe huisvesting ligt in samenwerking en verbinding tussen de drie scholen. De resultaten vormen een solide basis voor besluitvorming en vervolgstappen in het ontwerp- en ontwikkelproces.
